onsdag 3 oktober 2012

Oväntad maradebut?

Oj, jag råkade nyss anmäla mig till Österlen Marathon om exakt en månad, dvs 3:e november! 
Det kommer ju inte direkt att hinnas med någon seriös maraträning, men om man plötsligt blir varse att det ska springas ett helt nystartat marathon med en bansträckning som går mindre än 20 meter från vårt sommarhus en dag när vi ändå planerat att vara där så kan man inte gärna låta bli att anmäla sig. Självklart blir det full satsning på sub 3h ;)
Det finns en möjlighet att springa bara en halvmara också och det är väl det jag borde göra egentligen, men samtidigt kan jag inte komma ifrån att det skulle vara riktigt coolt att köra en hel mara lite oväntat bara sådär...
Arrangörerna säger att det är ok att vänta med att bestämma sig för om man ska springa hela eller halva ända fram tills starten går, så det finns lite tid kvar att fundera. Just nu lutar det onekligen mot att jag är sugen på hela. Skapligt oväntad maradebut i så fall.

8 kommentarer:

  1. Det där gillar vi! Och man hinner ju med massvis med maraträning på en månad ;)

    Skämt åsido, med ett par fina långpass i kroppen så kommer det att gå som en dans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tyvärr inte ens riktigt en månads maraträning eftersom jag först siktar på Hässelby, men åtminstone ett ordentligt långpass kommer jag att hinna få in efter Hässelbyloppet. Ett långpass måste ju rimligtvis räcka inför en maradebut ;)

      Radera
  2. Sedärja, spänanande :) Du får se Hässelbyloppet som ett träningspass i "överfart" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst sagt spännande... Överfart är rätta ordet, jag tror inte att jag ska satsa på 3:59-tempo i maran :)

      Radera
  3. Jag läste om arrangemanget via länken, det lät ju minst sagt häftigt att springa i mörkret!! Kul premiärmara att springa för upplevelseo och inte för att jaga någon tid, vilket man förresten bör undvika på premiärmaran ändå! Dumt att gå i mål missnöjd efter första maran istället för att vara nöjd över att man genomfört ett marathon för första gången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det var lite så jag tänkte också, att springa för upplevelsen och samtidigt få ett hum om vad en mara innebär. Samtidigt vet jag ju med mig att jag inte helt kommer att kunna strunta i tiden, men jag ska åtminstone inte sätta upp några orealistiska mål. 5:00-tempo tycker jag spontant känns ganska soft, men vad vet jag om hur det känns efter 30 km...

      Radera
  4. Ska bli intressant och höra vad du tyckte om banan och arrangemanget. Har själv som plan att springa min första mara i september-november nästa år. Och eftersom denna är rätt nära mina uppväxttrakter så skulle den kunna vara intressant.

    SvaraRadera
  5. Jag kommer helt säkert att lämna en detaljerad rapport efter loppet. Det ska bli intressant att se hur kuperad banan är, jag har sprungit en del på några av de vägar maran ska gå på (om jag fattat banan rätt) och det är inte riktigt så platt som tror att Skåne ska vara...

    SvaraRadera